Nederlands

De Belgische mezzosopraan Julie BAILLY, die Licentiaat in de Rechten is, behaalde haar Hogere Diploma’s alsook de Eerste Prijzen voor Zang en Lyrische Kunsten in de conservatoria van Luik en Brussel (ze heeft er les gevolgd bij Nicolas Christou en Madi Urbain). In 2003 was ze finaliste van de Wedstrijd Mario Lanza in Filignano (Italië). Na twee jaar van verdere ontwikkeling onder leiding van José Van Dam in de Koningin Elisabeth Muziekkapel, behaalde zij haar diploma met onderscheiding.

Doorheen haar opleiding is ze in de leer gegaan bij Albrecht Klora, Mireille Alcantara, Andréas Scholl, Tom Krauz… Ze wordt momenteel verder ondersteund door Daniel Ottevaere. Ze geeft regelmatig concerten (Oratorio en recital) met werken van Vivaldi, Bach, Händel, Mozart, Schubert, Mendelssohn, Schumann, Brahms, Rossini, Offenbach, Debussy…

Ze zong onder leiding van dirigenten zoals Bruno Campanella, Guy Van Waas (et Les Agrémens), Pierre Cao (met het Philharmonisch Orkest van Luxemburg), Louis Langrée (met het Philarmonisch Orkest van Luik), Yvan Tortz Kasushi Ono, Jean-Claude Casadessus, Paolo Arrivabeni (met het Orchestre Royal de Wallonie)…

Aan de Vlaamse Opera, speelde ze de volgende rollen: Glasha (Kat’a Kabanova van Janacek geregiseerd door Robert Carsen), Schwertleite (Die Walküre van Wagner geregiseerd door Ivo van Hove), zuster Mathilde (Le dialogue des Carmélites van Poulenc geregiseerd door Robert Carsen).

In de Munt, was ze te zien in: Fidalma (Il Matrimonio segreto door Cimarosa – geregiseerd door Vincent Boussart), Maddalena (il Vaggio a Reims van Rossini geregiseerd door L Ronconi), Mother Goose (The Rake’s Progress van Stravinsky geregiseerd door Robert Lepage). Ze heeft er ook de kans gehad om de rol van Geneviève te spelen (Pelléas et Mélisande van Debussy) in een productie van Pierre Audi.

Na een opgemerkt debuut aan de “Opéra Royal de Wallonie” in de rol van Féodor (Boris Godunov van Mussorgsky), kan men haar sindsdien regelmatig op de Luikse scène terugvinden. Ze heeft er de rol van Le Page vertolkt in Strauss’ Salomé, Rosalia in Rossini’s L’Equivoco Stravagante, Annina in Verdi’s La Traviata, Leona in La Belle Hélène van Offenbach, Zulma in L’italiana in Algeri van Rossini, Lisbé in Zémire et Azor door Grétry, Doralice in  La Gazzetta van Rossini, Tisbé in La Cenerentola van Rossini, Giannetta in L’Elisir d’Amore van Donizzetti, Armelinde in Cendrillon van P Viardot, Lucilla in La scala di seta van Rossini en Vénus in Orphée aux Enfers van Offenbach.

Julie Bailly is eveneens actief in het buitenland waar ze rollen vertolkt heeft in Frankrijk (Festival van Ambronay, festival van Avignon, concerten in Parijs, Lille, Rouen, Grenoble, Limoges,..), in Duitsland (Herfst Festival van Düsseldorf), in Zwitserland (Opera festival in Sint-Moritz en Basel), in Spanje (Festival van Santander), in Luxemburg (met het philarmonisch Orkest), in Marokko…

Ze is zeer geïnteresseerd in hedendaagse creaties, en heeft de kans gehad om deel te nemen in de cantates van Garrett List (« Au coeur du Monde » en « état de Siège »), evenals in de productie ‘Anathema’ van Groupov op het Festival van Avignon.

Dit seizoen, wird men haar al gehoord als Venus in Orphée aux Enfers aan de Opera Royal de Wallonie, Dido (Dido & Eneas – Purcell) aan de Mubafa festival, in vele concerten en zij zal ook Doralice (La gazzetta – Rossini) aan de Opera van Tel Aviv.

Publicités